Kesän ensimmäinen paikallispeli keskiviikon herkkupalana
- 26 minuuttia sitten
- 2 min käytetty lukemiseen

Naisten Superpesis jatkuu juhannustauon jälkeen Pöytyän osalta keskiviikkona, jolloin Kyrön Sähkö Centeriin vieraaksi saapuu paikallisvastustaja Laitilan Jyske. Ennen lyhyttä hengähdystaukoa Pöytyän punavalkoiset nappasivat yhden pisteen Joensuun Mailaa vastaan Kumilassa pelatusta tapahtumarikkaasta kamppailusta. Kotijoukkueen sytyttäjänä toimi kunnarin takakentän puhkaisulla täräyttänyt Iida Lomppi, joka on vielä toistaiseksi ainoa kunnarin tällä kaudella kiertänyt pöytyäläispelaaja ja Lomppi on tehnyt sen vieläpä kahdesti. Pöytyän osalta alkukauden otteluohjelma sisälsi paljon pelejä sarjan kärkipäähän ennakoituja joukkueita vastaan. Nyt juhannuksen jälkeen joukkue kohtaa enemmän samaan kastiin povattuja ryhmiä, joten luvassa on useita tasaisia taisteluita, joista kaivattaisiin myös pisteitä. Sarjakauden ensimmäiseen paikallisvääntöön Pöytyän punavalkoiset lähtevät ennakkosuosikkina. On mielenkiintoista nähdä, miten joukkue suoriutuu suosikin asemassa, säilyykö otteissa JoMaa vastaan nähty raikkaus ja rohkeus vai kipsaavatko paineet suorituksia.
Pöytyä ja Laitila ovat kohdanneet tällä kaudella kahdesti, kerran Talvisuperissa ja kertaalleen ulkokentällä harjoituspelin merkeissä. Pöytyä on vienyt molemmat kamppailut nimiinsä. Jyskeen alkukausi on ollut mollivoittoinen, sillä joukkue on kerännyt kymmenestä ottelustaan vain kaksi sarjapistettä ja nekin tulivat heti toukokuun kärkeen, kun laitilalaiset voittivat Roihuttaret kotiutuslyöntikisassa. Tämän jälkeen Jyske on kärsinyt kahdeksan suoraa 2-0-tappiota ja tällä hetkellä joukkue on sarjajumbona. Laitilan murheenkryyni on ollut sisäpelin tehottomuus, sillä ryhmä on tehnyt ainoastaan 19 juoksua, joka on vähiten koko naisten Superpesiksessä. Keskiviikon ottelussa katseet kääntyvät sisäpelin tukkoisuudesta johtuen siihen, miten tiivistä ulkopeliä Jyske pelaa ja eritoten lautasen ääreen, jossa Johanna Karjanlahdelta tarvitaan onnistumisia, mikäli vieraat haluavat hakea Kumilasta pisteitä. Molemmilla joukkueilla sisäpeli on tuottanut kauden aikana päänvaivaa, mutta tekemistä ovat avanneet läpilyönnit, joiden jälkeen peli on lähtenyt rullaamaan. Jännitettävää riittää siinä, tarjoileeko Kumilan kesäilta avaavia läpilyöntejä vai pysyykö peli tasaisena puurtamisena.
Paikallisotteluissa on vuosien saatossa nähty monia kovia sekä tunteikkaita vääntöjä Varsinais-Suomen naispesäpallon valtikasta. PöU:n ja Jyskeen välisissä otteluissa sarjataulukolla ei ole välttämättä niin suurta painoarvoa, vaan kumpikin joukkue haluaa voittaa juuri paikalliskilpailijan. Tunteita on nähty myös yleisön puolella, kun katsomot ovat täyttyneet kiitettävästi kummallakin kentällä. Keskiviikkoillalle on ennustettu kohtalaista säätä, joten Kumilan lehtereille kelpaa lähteä sankoin joukoin jopa hieman kauempaakin.

Otteluisäntänä kamppailussa toimii Karri Räikkä Oy, joka on yksi PöU Pesiksen pitkäaikaisimmista pääyhteistyökumppaneista. Karri Räikkä Oy tukee paikallista urheilua Pöytyän alueella.
PöU – Jyske keskiviikkona 24.6. klo 18.00. Kyrön Sähkö Centerissä. Otteluisäntänä: Karri Räikkä Oy. Liput 16€, opiskelijat & eläkeläiset 13€, alle 16v. ilmaiseksi. Ennakkoliput Kyrön Salesta -2€ S-etukortilla (vain korttimaksu). Liput myös ennakkoon Livetosta -50snt alella: https://events.liveto.io/organizers/poupesis Kioski, grilli ja Eversti-baari (K-18) palvelevat.
Jere Hellsten



