27.5. Virkiä - PöU 0-1 (1-1, 3-5)
- 28.5.
- 2 min käytetty lukemiseen

Naisten Superpesiksessä Pöytyän Urheilijat matkusti keskiviikkona Lapuan Virkiän vieraaksi. Ottelun ensimmäinen jakso oli nihkeää sisäpeliä molemmin puolin ja se päättyi tasapeliin. Toisen jakson puolivälissä Lapua johti parhaimmillaan jo kolmella juoksulla, mutta sitkeästi esiintynyt Pöytyä kiri yhden hurmosvuoron turvin rinnalle ja ohi. Nousu kantoi pelin loppuun saakka ja Pöytyä nappasi voiton sekä kaksi sarjapistettä jaksoin 0-1 (1-1, 3-5). Pöytyän parhaana palkittu Lydia Eskola laittoi ottelun tiiviisti nippuun.
- Oli tiukkaa peliä alusta loppuun. Saimme lopussa sisäpeliä auki vastustajan räpylävirheillä, tulimme takaa ohi ja pystyimme pitämään johdon loppuun saakka, sanaili Eskola.
Virkiä siirtyi heti ensimmäisen jakson avausvuorossa johtoon vastustamattomalla välilyönnillä. Sisäpelinsä kanssa alkukaudesta tuskaillut Pöytyä pystyi rakentamaan ensimmäisen jakson aikana ykköskärkensä siivittämänä muutamia kotiutuspaikkoja, mutta juoksut kiersivät punavalkoisia. Lukkari Eskolan pyörittämä tiivis ulkopeli onnistui syömään lapualaisten lyönneistä tehoja pois ja lukemat pysyivät sitkeästi 1-0:ssa. Päätösvuorossa Pöytyä punnersi itsensä väkisin tasoihin, kun kakkoskärki kehitteli kahden palon tilanteessa värikkäiden vaiheiden jälkeen ajolähdön ja Essi Ilmasen lyönnillä Alina Rosendahl kirmasi kotipesään. Pöytyäläiset hakivat vielä jakson voittojuoksua, mutta yritys ei tuottanut tulosta.
Toisen jakson ensimmäinen sisävuoro oli Pöytyälle haasteellinen. Virkiä puolestaan hyökkäsi rajusti ja iski kaksi juoksua. Pöytyä onnistui toisessa vuorossa kehittelemään ajolähdön, mutta nolla säilyi edelleen taululla. Lapualaiset karkasivat omalla vuorollaan jo kolmen juoksun johtoon. Asetelmat kääntyivät päälaelleen kolmannessa vuoroparissa. Pöytyän sisäpelin ketsuppipullo suorastaan räjähti auki, kun joukkue moukaroi taululle neljä juoksua ja siirtyi johtoon. Punavalkoisen karnevaalin starttasi Julia Ritola, jonka saumalyönnillä kotiin pyyhälsi Sini Haataja. Hetkeä myöhemmin Ilmasen lyönti pörräsi sopivasti kakkospuolelle tyhjään tilaan ja Oona Tuononen syöksähti kotipesään. Lyöntimylly otti lisää kierroksia, kun Rosendahlin kakkospuolen sivallus tuotti haasteita ulkokentälle ja Eskola toi tasoituksen 3-3:een. Virkiä sortui paineen alla virheisiin. Kirin huipensi Iida Lompin syvälle polttolinjaan kakkospuolelle lyömä hermopallo, jolla Emilia Helminen porhalsi kotipesään. Tasoittavalla Lapua pystyi rakentelemaan painostuksen ajolähdöllä, mutta ulkokenttä nollasi tilanteen tylysti. Päätösvuorossa pöytyäläiset lisäsivät johtoaan, kun kakkospuolen painostus tuotti jälleen tulosta ja kakkospalkittu Ritolan lyönnillä kotiin kiiruhti Haataja. Pöytyän taisteleva ulkopeli piti loppuhetkillä pintansa.

Pelinjohtaja Aleksi Mäkelän mukaan voitto tiukan alkukauden keskellä tekee hyvää.
- Pisteisiin pitää olla todella tyytyväinen. Olemme pelanneet viime aikoina todella nihkeää sisäpeliä, tänään Sini Haataja numerolla 1 ja Vilma Tuutti numerolla 2 pelasivat todella hienot pelit, sitä kautta saimme sisäpeliä auki. Toisen jakson alussa annoimme Lapualle tilanteita, mutta myös vastustajalle tuli ryppäässä räpylävirheitä ja saimme myös painostettua heidät niihin, mistä pitää olla tyytyväinen. Olen todella ylpeä joukkueesta, ettei niska taittunut 3-0-tilanteessa ja loppuun tuli hyvä nousu, totesi Mäkelä.
Pöytyän seuraava peli on vuorossa perjantaina 29.5. klo 18, kun Kumilassa vierailee hallitseva mestari Manse PP.
Jere Hellsten



