top of page

16.6. PöU - JoMa 1-2 (1-8, 5-4, 4-5k)

  • 17.6.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Pöytyä pääsi toisella jaksolla juhlimaan Iida Lompin kunnaria. Kuva: Väinö Alimkhanov
Pöytyä pääsi toisella jaksolla juhlimaan Iida Lompin kunnaria. Kuva: Väinö Alimkhanov

Naisten Superpesiksessä Pöytyän Urheilijat raapi tiistaina Kumilassa kotiyleisön riemuksi yhden pisteen sarjakolmosta Joensuun Mailaa vastaan. Joensuulaiset veivät ensimmäisen jakson suurinumeroisesti yhden läpilyönnin avittamana. Toisella jaksolla riitti runsaasti käänteitä ja ne menivät lopulta Pöytyän eduksi. Kotiutuslyöntikilpailua pelattiin pitkän kaavan kautta ja JoMa oli vahvempi. Voitto meni vieraille jaksoin 1-2 (1-8, 5-4, 4-5k). Pöytyän kokoonpanossa nähtiin pieniä muutoksia, kun Joensuusta Pöytyällä lainalla oleva Tiia-Mari Veikanmaa oli pelistä sivussa seurojen välisen sopimuksen mukaisesti.


  •   Kaksijakoinen peli. Pelasimme varsinkin sisäpelissä todella paljon paremmin kuin viimeksi JoMaa vastaan ja siihen voi olla tyytyväinen. Teimme myös paljon pieniä virheitä, jotka kääntävät pelejä kärkijoukkueita vastaan. Yhteen pisteeseen pitää olla tyytyväinen, Pöytyän parhaana palkittu Iida Lomppi summasi.

  • Lähtökohtiin nähden yhteen pisteeseen voi olla tyytyväinen. Ensimmäinen jaksolla saimme tilanteita, mutta emme kotiutuksia ja peli lässähti läpilyöntiin. Olen ylpeä joukkueesta, että jatkoimme omaa tekemistä toisella jaksolla ja saimme luotua painetta ulkokentälle ja sitä kautta juoksuja. Olimme toisella jaksolla myös perässä, mutta nousimme vielä johtoon. Kotiutuskisassa ensimmäisellä kierroksella oli hyvää puolustusta, mutta toisella kierroksella emme enää kestäneet, totesi Pöytyän pelinjohtaja Aleksi Mäkelä.


JoMa teki ottelun avausvuorossa kaksi juoksua. Vierailijoiden nopeat kärkietenijät tehtailivat tilanteita hurjalla prosentilla läpi kamppailun. Pöytyän sisäpelin koneisto lämpeni hiljalleen ja kotijoukkue pystyi alussa kehittelemään muutamia kotiutuspaikkoja. Toisessa vuorossa JoMa onnistui kertaalleen. Pöytyä sai juoksutilinsä auki kolmannessa vuorossa ja kavensi 1-3:een, kun Essi Ilmasen kolmospuolen lyönti kotiutti Oona Tuonosen. Jakson ratkaisu nähtiin tasoittavalla, JoMan Emilia Linnan lyönti karkasi ajolähtötilanteessa kolmoskopparin räpylän alta metsään ja pajatso tyhjeni kunnarilla sekä kolmella tavallisella juoksulla. Avausjaksolta katosi samalla suurin jännite ja loppulukemat olivat karut.

JoMa sai avausjaksolla iloita Emilia Linnan pajatson tyhjennystä. Kuva: Väinö Alimkhanov
JoMa sai avausjaksolla iloita Emilia Linnan pajatson tyhjennystä. Kuva: Väinö Alimkhanov

JoMa siirtyi toisen jakson kärkeen 0-1-johtoon kolmospuolen välilyönnillä. Pöytyä iski tasoittavalla kuin salama kirkkaalta taivaalta. Iida Lomppi pommitti viimeisenä lyöjänä haastavassa paikassa pallon koppareiden välistä maisemiin ja kiersi kunnarin. Sivalluksella kotipesään ehtivät myös Tuononen sekä Ilmanen ja kotijoukkue meni 3-1-johtoon. Kotiyleisö ei saanut iloita pitkään, sillä JoMa teki kolme juoksua ja punnersi toisessa vuorossa jälleen hetkeksi edelle. Pöytyä antoi näytteen sitkeydestään ja nousi välittömästi tasoihin 4-4:een, kun Ilmasen lyönti pörräsi sopivasti väliin joukkueen kakkospalkittu Tuonosen kiitäessä kotiin. Kolmannessa vuorossa punavalkoinen kotiryhmä hyppäsi niskan päälle. Lydia Eskolan kakkospuolen laaki meni aina kopparille saakka, sen turvin Sini Haataja porhalsi johtojuoksun kotiin. Jakson loppuhetkillä JoMan tuulennopea ykköskärki rakenteli pikatahtia jatkuvan painostuksen ajolähtötilanteilla. Pöytyän ulkopeli taisteli urhoollisesti nollaamalla kotiutusyrityksen toisensa jälkeen lukkari Eskolan johtaessa joukkuetta ja punavalkoiset venyttivät ratkaisun kotiutuskisaan.

Toisella jaksolla kotijoukkueella oli aihetta tuulettaa. Kuva: Väinö Alimkhanov
Toisella jaksolla kotijoukkueella oli aihetta tuulettaa. Kuva: Väinö Alimkhanov

Kotiutuskilpailun avauskierroksella Pöytyältä onnistui yksi pari, kun Ilmanen kotiutti Haatajan. Tasoittavalla kotijoukkue teki JoMan kolmen ensimmäisen parin aikeet tyhjiksi, mutta neljäs pari teki tasoittavan juoksun pallon kimpoiltua räpylöissä. Ottelun kohtalo sinetöitiin toisella kierroksella. Vierailijat tekivät viidellä parilla neljä juoksua, eikä Pöytyä pystynyt enää vastaamaan tähän.


Pöytyän kausi jatkuu juhannustauon jälkeen kotiottelulla, kun keskiviikkona 24.6.klo 18 Kyrön Sähkö Centeriin vieraaksi saapuu paikallisvastustaja Laitilan Jyske.

  • Jere Hellsten


 
 

Likimain laitonta peliä

Pääyhteistyökumppanit

bottom of page