top of page

29.5. PöU - Manse PP 0-2 (1-4, 1-5)

  • 30.5.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Kuva: Väinö Alimkhanov
Kuva: Väinö Alimkhanov

Maukkaan vierasvoiton Lapualta aiemmin viikolla hakenut Pöytyän Urheilijat kohtasi perjantaina Kyrön Sähkö Centerissä naisten Superpesiksen hallitsevan mestarin tamperelaisen Manse PP:n. Kotiyleisön edessä lyöntipelinsä kanssa tuskaillut Pöytyä teki molemmilla jaksoilla ensimmäisen juoksun, mutta hurjasti läpi ottelun kotiutuspaikkoja takonut Manse käänsi jaksot edukseen Pöytyän taistelevasta ulkopelistä huolimatta ja vei täydet pisteet jaksoin 0- 2 (1-4, 1-5). Kuvaavaa on se, että Manse voitti ottelun kolmostilanteet 5-23. Pöytyä on Superpesiksen sarjataulukossa perjantain kierroksen jälkeen kymmenes viidellä sarjapisteellä.


-       Puolustimme ajoittain tosi hyvin, mutta sitten, kun olisi pitänyt kestää, niin emme kestäneet. Omaa sisäpeliä ei saatu pyörimään toivotulla tavalla ja se oli tukkoista, totesi Pöytyän ykköspalkittu Emilia Helminen.


 -       Ykköskärjellä oli tänään sisäpelissä vaikeampaa ja homma meni tukkoiseksi, kun ei päästä siitä rakentamaan. Ulkopeliin pitää olla sillä tavalla tyytyväinen, että kotiutustilanteissa puolustus kesti ensimmäisellä jaksolla kolme vuoroa ja toisella kaksi, sitten tuli pieniä notkahduksia. Tämän tason joukkuetta vastaan, kun seistään takatilanteessa 80 prosenttia ajasta, niin juoksuja alkaa tulla väkisin jossain vaiheessa, sanaili Pöytyän pelinjohtaja Aleksi Mäkelä.


Manse kehitteli läpi ensimmäisen jakson pitkiä painostuksia jatkuvilla ajolähtötilanteilla, mutta Pöytyän ulkokenttä pystyi nollaamaan kotiutusyritykset kerta toisensa jälkeen lukkari Lydia Eskolan johdolla. Kotijoukkueen oma sisäpeli yskähteli hallitsevaa mestaria vastaan ja tilanteet olivat vähissä. Pöytyä siirtyi kuitenkin kotiyleisön iloksi toisessa vuoroparissa 1-0- johtoon kamppailun ensimmäisestä kolmostilanteestaan, kun Essi Ilmasen lyönti polttolinjaan siivitti Alina Rosendahlin kotipesään. Tamperelaiset nousivat tasoihin kolmannessa vuorossa näppilyönnillä, mutta muuten Pöytyän ulkopeli piti vieraita hyvin pihdeissään. Päätösvuorossa Manse PP karkasi lopulta ratkaisevasti kolmen juoksun johtoon, kun Anna Ala-Kauhaluoman lyönti karkasi läpi takakentältä kahden juoksun arvoisesti ja myöhemmin vuoron aikana kotiutussivallus ui vielä kolmoskopparin eteen. Pöytyä oli tasoittavallaan lähellä kavennusta, mutta juoksu kariutui aivan kotipesän kynnykselle.



Kuva: Väinö Alimkhanov
Kuva: Väinö Alimkhanov

Jaksotauko ei pelin kulkua juurikaan muuttanut. Pöytyällä oli omilla sisävuoroilla ongelmia tilanteiden rakentelussa ja Manse puolestaan myllytti jälleen kolmostilanteita kuin liukuhihnalta, mutta Pöytyän punavalkoiset puolustivat sitkeästi. Toisessa vuoroparissa kotijoukkue kehitteli ajolähdön, mutta tulosta ei syntynyt. Pöytyä teki jakson avausjuoksun kolmannessa vuoroparissa ja siirtyi 1-0-johtoon, kun kakkospalkinnon pokanneen Ilmasen lyönti sujahti kolmoskopparin eteen Iida Lompin kiiruhtaessa samalla kotipesään. Tasoittavalla kotijoukkueen tiivis ulkopeli murtui ja Manse paukutti taululle peräti viisi juoksua. Ala-Kauhaluoma tykitti ensimmäiset kaksi täysosumaa kolmospuolen lyönnillä. Manse lisäsi johtoaan muun muassa vapaataipaleella ja rakenteli tilanteita sekä juoksuja haastavistakin paikoista. Pöytyän viimeinen sisävuoro jäi lopulta lyhyeksi ilman tulosta.


Pöytyän ottelut jatkuvat vieraspelillä keskiviikkona 3.6. PöU matkaa Poriin Pesäkarhujen vieraaksi. Seuraava kotiottelu on ohjelmassa keskiviikkona 10.6, kun Kyrön Sähkö Centeriin vieraaksi saapuu Jyväskylän Kirittäret.

  • Jere Hellsten

 

 
 

Likimain laitonta peliä

Pääyhteistyökumppanit

bottom of page